Educació secundària


L’ESO és una etapa obligatòria a la qual els alumnes accedeixen un cop acabats els estudis de Primària.

Aquesta etapa contribueix a desenvolupar les habilitats i competències bàsiques dels nostres alumnes perquè esdevinguin persones preparades per afrontar els diferents camins que se’ls presenten un cop acabats aquests estudis obligatoris.

Objectius
  • Transmetre a tots els alumnes els elements bàsics de la cultura en el marc d’un desenvolupament personal complert.

  • Adquirir els conceptes, les habilitats, les actituds i els valors que els condueixin a l’autonomia individual i a la construcció de la pròpia personalitat, per tal de ser capaços d’assumir els seus deures i exercir els seus drets.

  • Preparar-los per a la incorporació a la vida activa o accedir a la educació secundària postobligatòria.

Oferta escolar
  • 13 unitats i 390 places escolars.

Currículum
L’ESO consisteix en 4 cursos. Durant aquests el currículum consta de matèries comunes, específiques o optatives, treball de síntesi o projecte de recerca (treball transversal) i activitats complementàries:

1r ESO

MATÈRIES COMUNES

HORES

OPTATIVES

HORES

Llengua Catalana

3

Alemany

2

Llengua Castellana

3

Francès

2

Matemàtiques

3

Repassem les matemàtiques

2

Biologia i Geologia

3

Young Scientists (anglès)

2

Ciències Socials

2

Iniciació als esports col·lectius

2

Ciències Socials AICLE (anglès)

1

Taller de Reciclatge

2

Plàstica

2

English Theater

2

Anglès

3

Comprensión escrita en Lengua Castellana

2

Música

2

TREBALL DE SÍNTESI

35 hores / curs

Tecnologia

2

 
 

Robòtica

1

 
 

Religió

1

 
 

Tutoria

1

 
 
2n ESO
COMUNES HORES OPTATIVES HORES
Llengua Catalana 3 Alemany 2
Llengua Castellana 3 Francès 2
Matemàtiques 4 Repassem les matemàtiques 2
Física i Química 3 Ampliació de matemàtiques 2
Ciències Socials 2 English Theather 2
Ciències Socials AICLE 1 Expresión en Lengua Castellana 2
Anglès 4 Tennis taula 2
Música 2 Comprensió escrita en Català 2
Tecnologia 2 TREBALL DE SÍNTESI 35 hores / curs
Robòtica 1    
Religió 1    
Tutoria 1    
  3r ESO
COMUNES HORES OPTATIVES HORES
Llengua Catalana 3 Alemany 2
Llengua Castellana 3 Francès 2
Matemàtiques 4 Emprenedoria 2
Física i Química 2 Ampliació de matemàtiques 2
Biologia i Geologia 2 English Theater 2
Ciències Socials 2 Expresión en Lengua Castellana 2
Ciències Socials AICLE (anglès) 1 Aprenentatge i Servei 2
Anglès 4 Cultura Clàssica 2
Plàstica 2 TREBALL DE SÍNTESI 35 hores / curs
Tecnologia 2    
Robòtica 1    
Religió 1    
Tutoria 1    
4t ESO Els alumnes de 4t d’ESO han de cursar totes les matèries comunes i l’activitat complementària i han d’escollir 3 matèries optatives depenent de l’itinerari de batxillerat i l’opció de mòduls que vulguin cursar. Abans d’escollir les matèries l’escola ofereix una orientació a alumnes i famílies per garantir una decisió correcta i adaptada a les diferents necessitats.
COMUNES HORES OPTATIVES HORES
Llengua Catalana 3 Alemany 3
Llengua Castellana 3 Francès 3
Matemàtiques 4 Informàtica 3
Ciències Socials 2 Filosofia 3
Ciències Socials AICLE (anglès) 1 Dibuix Tècnic 3
Anglès 4 Tecnologia / Robòtica 3
Ètica 1 Física i Química 3
Religió 1 Biologia i Geologia 3
Tutoria 1 ACTIVITAT COMPLEMENTÀRIA  
    Tecniques d’Estudi 1
    PROJECTE DE RECERCA 35 hores / curs
Competències a assolir durant l'etapa
  • COMPETÈNCIES TRANSVERSALS:

. Competència comunicativa lingüística i audiovisual: Domini oral i escrit de les llengües i del llenguatge audiovisual.. Competència artística i cultural: conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament les diferents manifestacions culturals i artístiques

. Tractament de la informació i competència digital: coneixement i utilització d’eines tecnològiques per al tractament de la informació.

. Competència matemàtica: aplicació de les matemàtiques en altres camps del coneixement i la vida quotidiana.

. Competència d’aprendre a aprendre: adquisició d’habilitats per l’aprenentatge autònom.

. Competència d’autonomia i iniciativa personal: aportar creativitat, confiança, responsabilitat i sentit crític en accions i projectes propis.

  • COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES:

. Competència en el coneixement i interacció amb el món físic: desenvolupament i aplicació del pensament cientificotècnic per interpretar el món i prendre decisions.

. Competència social i ciutadana: comprendre el món on es viu, desenvolupant una actitud tolerant, constructivista, solidària i responsable.

La tasca educativa a l'ESO
A Mare de Déu del Carme s’opta per una formació integral del nostre alumnat, que no només aporta coneixements i continguts sinó també una formació personal que es desenvolupa en un entorn segur per a l’alumne. Per a aconseguir-ho, oferim les següents accions:
  • Nits de pares: Les nits de pares són una ocasió molt especial que permet una gran col·laboració entre la família i l’escola. Són una gran oportunitat per veure l’evolució de l’alumne, parlar directament amb el professor sobre els possibles problemes en una matèria o simplement perquè les famílies puguin participar més de l’aprenentatge dels/ de les seus/seves fills/filles. Quan l’escola i les famílies treballen juntes, l’alumne en surt beneficiat.

Hi ha dues Nits de Pares per a cada curs, amb entrevistes de 5 minuts amb els professors que la família hagi escollit. Quan sigui necessari, el professor també podrà demanar parlar amb una família.

  • Treball de l'esforç: La superació personal del nostre alumnat és un element clau de la nostra tasca educativa. Tot el personal docent i molt especialment el grup de tutors i tutores del centre amb l’ajuda de l’orientador treballen perquè l’exigència sigui a nivell de capacitat  personal de cada alumne, tenint en compte les seves aptituds i limitacions.
  • Tutories individualitzades: Tots els alumnes de l’ESO disposen d’un temps per tenir converses individualitzades amb el/la seu/seva tutor/a. D’aquesta forma es posa a la seva disposició un entorn segur perquè es puguin expressar lliurament i es puguin sentir atesos d’una forma molt personal.
  • Entrevistes de pares amb els tutors: Ja sigui a petició de la família o del tutor/a, es poden mantenir entrevistes per veure el desenvolupament acadèmic i general de l’alumne. Es faran tantes entrevistes com siguin necessàries depenent de cada cas.
  • Atenció psicològica: A la disposició de totes les famílies i alumnat  tenim un servei d’atenció psicopedagògica que pot acompanyar en diverses casuístiques i problemes.
  • Formació en valors: El nostre repte és formar alumnes que siguin bones persones i que esdevinguin bons ciutadans treballant per aconseguir un món més just i una societat millor dintre del carisma carmelita.
  • Tutories: A Mare de Déu del Carme el tutor és una figura clau en el seguiment dels objectius personals de cadascun dels seus alumnes. Com a gestor d’un grup-classe incideix ens aquells aspectes que són propis de l’edat i la realitat del grup i fent que la relació entre els alumnes de la classe i els professors que hi entren sigui l’òptima.
Projecte lingüístic a l'ESO.
El Projecte Lingüístic de l'escola Mare de Déu del Carme vetlla per assolir la competència lingüística del nostre alumnat en llengua catalana i castellana i potencia la importància de les llengües estrangeres en el currículum, especialment la llengua anglesa. A més de les hores de matèria comuna d’anglès, la presència de l’AICLE (matèries impartides en llengua anglesa) és molt marcada:
  • 1 hora de Ciències Socials en anglès en tots els cursos de l’ESO
  • Matèria optativa YOUNG SCIENTISTS a 1r d’ESO
  • Codocència (2 professors a l’aula) en la matèria d’anglès de 1r a 3r d’ESO
  • Matèria optativa de ENGLISH THEATER de 1r a 3r d’ESO
El professorat del Departament de Llengües Estrangeres anima els alumnes perquè es presentin als exàmens oficials de llengua anglesa ja sigui de l’Escola Oficial d’Idiomes o de la Universitat de Cambridge. També oferim altres llengües estrangeres com el francès i l’alemany com a matèries optatives, tenint un percentatge molt alt d’alumnes que opten per aquestes. Ambdues llengües s’ofereixen a tots els cursos de l’ESO. Conscients que l’ensenyament de les llengües estrangeres és molt difícil sense una immersió lingüística de l’alumnat, el centre ofereix intercanvis internacionals amb països com Suècia, Holanda i Estats Units i estades a França i Alemanya.
Noves tecnologíes
Estem immersos en una societat en canvi continu on no hi ha prou de resoldre problemes o memoritzar continguts. En aquest moment les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) són de vital importància per a l’alumne i la competència digital és clau per a l’aprenentatge per a la vida. Per tal de donar resposta a aquesta necessitat i a aquest repte és necessària la integració al centre de les TIC. Les accions que s’estan portant a terme són les següents:
  • Dotació al centre de sales d’ordinadors, portàtils, pissarres interactives (PDI),  projectors, “tablets”
  • Millora de la connectivitat al centre
  • Treball a les classes d’informàtica del següents programes:

Phython

. App Inventor

. Scratch

. Google for Education

  • Robòtica a tots els cursos de l’ESO

. Lego Mindstorms

. Arduino

Treball de síntesi
El treball de síntesi és un conjunt d'activitats d'ensenyament i aprenentatge, fetes en equip, per desenvolupar competències complexes i comprovar si s'ha aconseguit, i fins a quin punt, que l'alumnat sigui capaç d'aplicar les competències bàsiques treballades en les diferents matèries per a la resolució de qüestions i problemes relacionats amb la vida pràctica. Integra continguts de diverses matèries i admet diferents concrecions temporals. Es fa en els cursos de 1r, 2n i 3r d'ESO. La distribució actual dels Treballs de Síntesi a l’etapa és: 1r d’ESO – (Escola) – “La Diversitat Cultural 2n d’ESO(Escola i Tamarit) – “L’Aigua com a font de vida 3r d’ESO – (Escola o Örebro – Suècia) – “Terrassa, una ciutat a descobrir” / “Suècia, un país a descobrir”
Projecte de recerca
El projecte de recerca és un conjunt d'activitats de descoberta i recerca realitzades per l'alumnat de 4t d'ESO en equip, sobre un tema transversal del currículum o focalitzat en un àmbit determinat, per tal de comprovar el grau d'autonomia de l'alumnat i la seva capacitat per treballar en grup. El Projecte de Recerca es pot realitzar a l’escola o a Gorinchem (Holanda). “Aprendre a aprendre” / “Experiència multicultural a Holanda”

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies